
JavaScript: TABLICE
Tym razem deklarowanie odgromnej ilości zmiennych zastąpimy ulokowaniem ich w grupie. Zadeklarujemy tablicę jednowymiarową, wypełnimy ją danymi. Wykorzystamy mechanizm pętli do jej wypełniania i odczytu z niej danych.
var tablica = ['Jeden', 'Dwa', 'Trzy']; document.write(tablica[0]+'<br />'); document.write(tablica.length);
Jeden 3
X
var tablica = new Array(); tablica[0]='TV'; document.write(tablica[0]);
TV
X
var tablica = new Array();
X
var tablica = new Array(); var a; for(var i=0; i<20; i++){ a = Math.random(); a *= 100; a = Math.round(a); tablica[i] = a; } for(var i=0; i < tablica.length; i++){ document.write(tablica[i]+' '); }
71 89 98 40 38 65 40 32 98 47 52 15 46 12 85 32 67 73 79 32
X
var max = 0; var tablica = new Array(); var a; for(var i=0; i<20; i++){ a = Math.random(); a *= 100; a = Math.round(a); tablica[i] = a; } for(var i=0; imax){ max = tablica[i]; } } document.write('Największa wartość w tablicy to: '+max);
X
var tablica = ['Jeden', 'Dwa', 'Trzy']; document.write(tablica.join()+'
'); document.write(tablica.join(' - '));
Jeden,Dwa,Trzy Jeden - Dwa - Trzy
X
var tablica = [3,5,8,4,2,6,1,9]; document.write(tablica.join()+'
'); tablica.reverse(); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.sort(); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.reverse(); document.write(tablica.join()+'
');
3,5,8,4,2,6,1,9 9,1,6,2,4,8,5,3 1,2,3,4,5,6,8,9 9,8,6,5,4,3,2,1
X
var tablica = ['Jeden', 'Dwa', 'Trzy']; tablica.push('Cztery', 'Pięć'); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.pop(); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.unshift('Zero'); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.shift(); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.splice(2, 1); document.write(tablica.join()+'
'); tablica.splice(2, 0, 'Trzy'); document.write(tablica.join());
Jeden,Dwa,Trzy,Cztery,Pięć Jeden,Dwa,Trzy,Cztery Zero,Jeden,Dwa,Trzy,Cztery Jeden,Dwa,Trzy,Cztery Jeden,Dwa,Cztery Jeden,Dwa,Trzy,Cztery